måndag 16 februari 2009

när det inte går som man tänkt..

Ja, nu har det hänt så mycket att jag är alldeles slut. Dels förmodligen för att jag slutade 05.30 i morse och gick upp kl 10. Och så mest då för att Texaz inte bor här längre.
Det skulle ju bli så kul med en valp och vi såg fram emot detta enormt mycket.
Men lilla tösen visade ett par "skrämmande" beteenden.
Vi börjar med att hon stod med svansen mellan benen vid matdags. Morrade om någon närmade sig maten.
Visade aggressiva tendenser, speciellt om man höll i henne och hon ville ner, släppte man ej henne för fort fick hon utbrott. Fick många varningsklockor att ringa.
Jag konfronterade uppfödaren om detta. Och får svaret- de är sådana! Va?! Ingen valp vilken ras som helst- ska visa detta beteende vid 3månaders ålder..
Vi söker en trygg hund med livsglädje som gillar livet.
Va jobbigt det är när inte saker känns bra. När magkänslan får en att vrida sig av olust.
Ok att hon må se löjlig ut nu när hon vöger 10 kilo. Men om ett år väger hon 50 kilo. Då är det mindre spännande.
När vi var och hälsa på där första gången var det inga problem och de var världens gulleungar.
Nu när vi pratat. Har systrarna slagits om maten, morrat och nafsat bort en blodhund på 2 år som närmar sig maten. Instinktivt sa hon.... Och nafsande och morrandet mot oss. Jo men så är det Tarzan (pappa hund) bet ****** i ögonbrynet när han var liten. Så är dom...
Allt bara blev så fel.... Så ska det väl inte vara, eller hur?!
Vi vill ha en hund men inte på det här viset.. Jag vill forma en valp. Inte börja göra "rätt" massa olika "felande" beteenden som redan existerar på en sådan liten hund.
Jag är så besviken på situationen och känner mig totalt misslyckad. Faktiskt.
Men våra döttrar går först. Och det var dom vi oroade oss över.
Så så är det.

Cayenne kiss överallt...
Nu har jag sanerat hela dagen.... Och Cayenne har börjat kissa inne-ofta- på natten..
Hoppas all snuskdoft försvinner nu...

hoppas mina barn sover snart, jag är så så trött....

4 kommentarer:

  1. Men gumman då inte ska du behöva känna dig misslyckad, de e ju inte erat fel, ni kunde ju inte veta! Besviken förstår jag ni har ju hunnit bygga upp en relation och kärlek till lilla Texaz! Ni gjorde helt rätt iaf, enligt mig...en normal och frisk hund ska inte göra inte så Ni har ju som sagt era små prinssesor och tänka på de går ju före allt annat på denna jord!!
    Bamse Kram

    SvaraRadera
  2. Rätt beslut av er! Nej, en så liten valp ska inte visa sådana tendenser redan, det är upplagt för problem i framtiden! Klart era tjejer går först och du ska verkligen inte känna dig misslyckad för att du valde att inte behålla, känn dig stolt istället för att du gjorde det du visste var rätt! Ni hittar en bra vappe som passar er och det var inte den här!

    KRAM !!

    SvaraRadera
  3. tack, det känns bättre att höra. Kram!

    SvaraRadera
  4. Rätt valp dyker upp. Allt handlar om timing och det var inte rätt just nu. Du gjorde rätt, det ska kännas bra. I hela kroppen. :)
    Och jag hoppas det inte är allt för illa ställt med lilla Cayenne.. Snuttan.

    SvaraRadera