lördag 9 maj 2009

Summan av kardemumman!

Ja här har det inte blivit mycket skriva av...Men det har varit lite mycket.

Nina. Våran söta underbara unge har varit sjuk.
Det började med att jag trodde hon reagerat på smink hon "lånat" av mig. Men det blev värre och värre och vi tyckte det såg ut som Svinkoppor. Vi fick komma till vårdcentralen och doktorn sa att det var en Stafylokock infektion. Hon hade från början små sår under ögat. Runt hela ögat blev det varigt samt så uppkom det två större blemmor på kinden. Och ett litet sår på knät blev likadant som de andra såren. Vi fick recept... fine till apoteket för att ta ut Heracillin a´la 450 spänn. Hem och så börjar medicineringen i måndags kväll. Vilket inte gick så värst....Nina tyckte nog inte den var så god. . hon la e pizza å köksgolvet. Jag sa lite förståndigt det göööör inget gumman. Men nästa gång svälj på en gång, ok?! Nåja hon har varit jätte duktig med medicin tagandet....det smakar ju F-N... På onsdag tyckte jag hon såg röd ut runt halsen... Senare på kvällen var hon röd som solbränna runt hals, i armhålor och i ljumskarna. Och det sved.. JAHA, vad är detta?!
Ringde R och sa - Hjälp! Nu är det nåt fel. Han ringde sjukvårdsrådgivningen från jobbet medan jag försökte smörja,badda och trösta liten. De trodde det var början till Svampinfektion eftersom antibiotikan slår ut immunförsvaret...en salva mot det.
Jag ringde VC morgonen dörpå (läs torsdag) fick komma på förmiddagen och vi skulle avstå morgon dosen av Heracillinet. Väl ner så tyckte läkaren att det var en allergisk reaktion på Antibiotikan. Nina kissade även i en kopp - vi tycker hon springer en del på toan- men det visade ingen urinvägsinfektion, det var ju bra. Hon tyckte också att såren läkte fint! Vi fick ny antibiotika utskriven. Och Tavegyl mot allergi reaktionen.
Rent så här spontant tycker jag att man borde ha nån form av ersättning för medicin man inte kan ta. Alltså viss återbetalning. Inte för att pengar är viktiga i sammanhanget. Men det är ju onödigt att "slänga dom i sjön".
Nog om det. Nina fick en Pippi film och ostkaka för hon har varit så duktig.
Nu dricker hon nya antibiotikan Dalacin tre gånger per dag och Tavegyl två gånger per dag.
Där hon var röd har det blivit som flagor nu. Så man kan nästa säga att det var som en solbränna.
Men det är sjukt va dåligt man mår av att se sina barn sjuka och ha ont. Mammas hjärta gråter! Shit. Nu är det ju inget jag kan visa Nina. Jag tror inte det skulle ha en positiv effekt om lilla mamman gråter krokodil tårar när hon tittar på sin dotters ansikte och dess sår.... tvärtom. SÅ stronga supermorsa mamman gör stand in!
Nu känns det i alla fall mycket bättre. Men vi var riktigt oroliga över henne ett tag.
Lite tråkigt var även att vi ställde in vår resa till Solna. Men som sagt det är givetvis mycket roligare om alla är friska och krya!

Nu är det inte många dagar kvar... Måndag is the D day.
Jag kompenserar med att äta typ allt jag kommer över nu.. haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar